Kritische ontwikkelingsbegeleiding (Hendrickx)

De begeleiding start steeds met een probleemanalyse. Via een aantal lichaamsoefeningen en oefeningen met specifiek materiaal gaan we een probleemanalyse maken. Op het einde worden alle aspecten samengelegd zodat we tot een probleemsynthese kunnen komen. Via deze analyse en synthese kunnen we nagaan waar de hiaten zitten in de ontwikkeling, op welk niveau de ontwikkeling is.

Deze analyse wordt vaak samengevoegd met de resultaten van het psychomotorisch onderzoek zodat we een totaalbeeld van het kind krijgen. Zo kunnen we een nog effectiever behandelplan opstellen dat inspeelt op de hulpvraag van de patiënt.

We vertrekken op het niveau waar de persoon op dat moment staat en leren hem doorheen de therapie het maximum te halen uit zijn mogelijkheden.

Als kritische ontwikkelingsbegeleiders werken we in eerste plaats op lichaamsbesef en lichamelijke structuratie. Zo leggen we de basis voor een betere grove en fijne motoriek. Vanuit een goed gestructureerd lichaam kunnen we ook onze omgeving beter structureren.

Een goede ruimtelijke ordening is de basis voor de kennis van richtingen, richtingsveranderingen, lateralisatie, volgordestrategieën, gelijktijdigheid en overzicht in de verticale en horizontale dimensies van het schools werkveld.

Ilse heeft de basiscursus gevolgd, diverse extra studiedagen en doceert ook in de opleiding.

Meer info? www.vkoh.be

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x