Psychomotoriek bij kinderen

Psychomotorisch onderzoek

Psychomotorische therapie is voor peuters, kleuters en lagere schoolkinderen en jongeren die problemen hebben met verschillende fijn -en grofmotorische vaardigheden. Ook problemen met visueel-ruimtelijke vaardigheden, richtingsproblemen, probleem met plannen, organiseren, dagelijkse activiteiten,….Deze moeilijkheden kunnen veel oorzaken hebben.

De therapie wordt opgestart na een grondig vraaggesprek, contact met de school en een uitgebreide psychomotorische testing.

Dan worden in samenspraak met het kind, de ouders en de school de behandeldoelen vastgelegd, een behandelplan opgesteld. Er is geregeld evaluatie en oefeningen voor thuis worden meegegeven. Er worden altijd doelen gesteld in functie van de hulpvraag, dit wordt duidelijk uitgelegd aan de ouders bij de bespreking van de testresultaten.

Volgende aspecten kunnen aan bod komen:

  • grove motoriek: lopen, springen, veel vallen, evenwicht,…
  • fijne motoriek: knippen, parels rijgen, tekenen, 
  • schrijfmotoriek: een onleesbaar handschrift, foute of verkrampte schrijfhouding, een traag schrijftempo,...

Tijdens de therapie kunnen zowel de kwaliteit van het schrijven als voorbereidende schrijfvaardigheden ingeoefend worden, met aandacht voor aangepast schrijfmateriaal. 

  • algemene lichaamscoördinatie en lichaamsbesef
  • oog-handcoördinatie: gooien, vangen en mikken van een bal
  • ruimtelijke oriëntatie/inzicht en ruimtelijke begrippen: werken met constructiemateriaal, plaats in de ruimte en op papier, richtingen
  • aanleren van dagelijkse motorische taken: veters strikken, hanteren bestek, knopen of rits sluiten/openen
  • lateralisatie: handvoorkeur, overkruisen van de middellijn
  • zelfvertrouwen krijgen en meer plezier beleven aan bewegen

Ilse en Catoo hebben hiervoor een specialisatieopleiding gevolgd.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x